Nejkrásnější údolí

Pěšky: Borek, žel. st. (280 m) – Vidlák (275 m) 3 km – Věžický rybník, parkoviště (265 m) 5,5 km – údolí Žehrovky, U Přibyla (260 m) 6 km – Nebákov (270 m) 7,5 km – Troskovice (349 m) 9,5 km – Trosky, restaurace a parkoviště (410 m) 10,5 km – Trosky, hrad (488 m) 11 km – Borek, žel. st. (280 m) 14 km

Nádherná romantická trasa nás povede nejkrásnějšími údolími Českého ráje, vystoupíme i ke zřícenině hradu Trosky, osobitému symbolu celé oblasti. Příjemných je i několik občerstvovacích míst – u Vidláku, v Nebákově a pod hradem Trosky. Zpestřením putování může být také návštěva Muzea panenek a medvídků v Troskovicích.

Od železniční stanice v Borku se dáme po žluté turistické značcedo Želejovského údolí. Nejprve překročíme Libuňku, plynoucí širokým lučinatým údolím, a pak míjíme rybníky Hrudka a Vidlák. Tady je trochu rušněji – prochází zde silnice, je zde oblíbené tábořiště a restaurace. Následuje mimořádně půvabná část kolem rybníků Krčák a Věžák, v nichž se zrcadlí pískovcové skály, spadající přímo do vody. My jdeme po lučinatém břehu, míjíme i roubené stavby, až staneme na silnici u oblíbeného pramene Prdlavka. Po silnici zatočíme vlevo k rozcestí U Přibyla a odtud se pustíme vlevo po červené turistické značce proti proudu Žehrovky, kolem Podsemínského mlýna k Nebákovu. Tady se posilníme, čeká nás totiž nejnáročnější úsek cesty. Od Nebákova jdeme po červené a modré značce ještě kousek údolím podél rybníka a pak stoupáme vlevo zalesněnou skalnatou roklí. Z rozcestí pokračujeme po modré přes osadu Žďár k silnici poblíž malého skalního města Apolena a vzhůru na parkoviště a k hotelu pod Troskami, odtud pak po pevné komunikaci na hrad. To už se k nám přidaly další turistické značky, my se ale držíme stále po modré, po níž scházíme k silnici a pokračujeme pohodlně zpět do Borku.